> Porady > Podatki > Efaktura jak to działa
Efaktura jak to działa

Efaktura jak to działa

 

 

Kto pyta, nie błądzi, dlatego postanowiliśmy wyprzedzić Twoje pytania odnośnie efaktur i stworzyliśmy krótkie zestawienie najczęściej pojawiających się zapytań oraz wątpliwości.

Ma ono pomóc Ci poznać nie tylko nasz program faktury.pl, ale również zaznajomić Cię z podstawowymi zagadnieniami, które związane są z fakturą elektroniczną.

W każdej firmie faktura stanowi bardzo ważny dokument, który nie tylko potwierdza dokonanie sprzedaży i otrzymanie należytej zapłaty, ale też jest podstawą do rozliczenia podatkowego, a jednocześnie dowodem dla odpowiednich organów, że firma prowadzona jest zgodnie z obowiązującym prawem podatkowym. 

 

Co to jest efaktura? 

Faktura elektroniczna jest fakturą wystawianą zgodnie zUstawą o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 , poz. 535 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 113 i Nr 90, poz. 756) oraz Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad związanych z ich przechowywaniem i udostępniania organowi podatkowemu, jak również organowi kontroli skarbowej.

Dokument ten ma taką samą wartość, jak faktura w formie papierowej. Jest jednak sporządzana z wykorzystaniem odpowiedniego programu do wystawiania faktur, a następnie przechowywana na dysku komputera, a nie w biurze w segregatorach i teczkach.

To przede wszystkim wygodny, bezpłatny i nowoczesny odpowiednim faktury papierowej, która do niedawna stanowiła jeszcze jedyny dokument potwierdzający dokonanie transakcji, wydanie towaru i otrzymanie zapłaty za produkt. Efaktura powinna znaleźć się zarówno w dokumentacji sprzedawcy, jak również kupującego, dlatego należy ją przesłać do kontrahenta pod wskazany adres e-mail.

 

Jak wystawić pierwszą fakturę?

Aby wystawić pierwszą fakturę elektroniczną, konieczne jest zarejestrowanie się na stronie faktury.pl. Wystarczy podać adres e-mail oraz hasło, po czym zostaje założone nasze prywatne konto, do którego dostęp masz jedynie Ty i osoby, które do tego upoważnisz, np. pracownicy firmy.

Kolejnym krokiem jest uzupełnienie danych firmy. Dobrze to zrobić już na początku, co znacznie przyśpieszy dalsze generowanie dokumentów. Korzystać można z wielu wzorów różnych formularzy, które znajdują się w zakładce „Wystaw dokument".

Do dyspozycji użytkowników jest też moduł magazynu oraz Baza Kontrahentów, do której wprowadzamy ich dane, a następnie podczas wystawiania faktury czy też innego dokumentu zostaną one automatycznie uzupełnione bez konieczności ich ponownego wpisywania.

 

Czym się różni faktura w formie papierowej od elektronicznej? 

Różnica polega jedynie na tym, że efaktura dostarczana jest do kontrahenta drogą mailową, a ta w formie papierowej wysyłana pocztą lub też doręczana osobiście. Obie mają tę samą wartość i można je przedstawić urzędowi skarbowemu i organom podatkowym do udokumentowania

poniesionych wydatków za usługi czy towary.

 

Czy klient musi posiadać podpis elektroniczny?

Nie jest to konieczne i wymagane. Kontrahent, który otrzymuje efakturę nie musi posiadać podpisu elektronicznego. Aby jednak można było mu ją dostarczyć, potrzebujemy jego adresu mailowego, a on musi na swoim urządzeniu posiadać bezpłatny program do przeglądania plików PDF. Zatem nawet w przypadku zmiany naszego sposoby wystawiania faktur z tradycyjnego na elektroniczny nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi obowiązkami po stronie nabywców towarów.

 

Jak przechowywać fakturę elektroniczną?

Archiwizacja dokumentów obowiązuje tak samo przy ich formie papierowej, jak też elektronicznej. Muszą być one przechowywane przez 5 lat, licząc od kolejnego roku po tym, w którym zostały wystawione. Obowiązujące regulacje prawne pozwalają na przechowywanie faktur w formie elektronicznej, podobnie jak w formie papierowej.

Efaktury powinny być jednak przechowywane w taki sposób, aby można było szybko i łatwo je odszukać, a więc warto jest podzielić je odpowiednio na okresy rozliczeniowe. Trzeba również pamiętać o zapewnieniu autentyczności ich pochodzenia i ich czytelności. Muszą zostać w razie zaistnienia takiej potrzeby udostępnione organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

W przypadku otrzymywania efaktur i przechowywania ich w formie papierowej, czyli po ich wcześniejszym wydrukowaniu, konieczne jest udokumentowanie potwierdzające ich sposób otrzymania, może być to np. wydruk otrzymanej wiadomości e-mail.

 

Jakie dokumenty mogę wystawiać poprzez faktury.pl?

Wszystkie dokumenty, które można wystawić, korzystając z programu faktury.pl, dostępne są w zakładce „Wystaw Dokument". Są to:

  • Faktura VAT

  • Proforma

  • Faktura zaliczkowa  

  • Faktura RR
  • Korekta

  • Nota korygująca

  • Rachunek

  • Paragon online

  • Dokument KP

  • Dokument KW

  • Dokument PZ
  • Dokument WZ

  • Nota księgowa 

  • Dokumenty kosztowe
  • Nota obciążająca 
  • Oferta handlowa
  •  Zamówienie 
  • Dokument reklamacji 

 

Czy muszę za każdym razem wprowadzać dane kontrahenta?

Faktury.pl są programem, który został maksymalnie dostosowany do potrzeb współczesnego użytkowania. Wzbogacono go o funkcję „Baza Kontrahentów". Raz wprowadzone dane kontrahenta zostają zapisane w systemie i nie trzeba ich ponownie wprowadzać przy kolejnym wystawianiu efaktury. Dzięki temu oszczędzamy czas, a dokument jest gotowy już po kilku sekundach.

Przy wystawianiu dokumentu należy załadować dane kontrahenta, a system automatycznie je uzupełni. 

 

Co oznacza moduł magazynu?

To kolejne udogodnienie programu. Jedno narzędzie pozwala nie tylko wystawiać faktury i inne dokumenty, ale też kontrolować stan magazynów, co jest niezwykle ważne w przypadku większych firm. Duża ilość towaru może w przypadku niedostatecznego monitoringu spowodować, że w przedsiębiorstwie zapanuje chaos.

Moduł magazynu to możliwość wzmożonej i jeszcze skuteczniejszej kontroli stanu magazynowego. Można dowolnie dodawać kolejne magazyny, wprowadzać ich adresy, a także pojemność i powierzchnie. Przy wystawianiu efektury automatycznie są pobierane dane o poszczególnych produktach, a stan magazynu w systemie zmieniany.

Faktury elektroniczne to sposób na porządek w Twojej firmie, a właściwie w dokumentacji, której często boją się przedsiębiorcy. Program pozwala na bezpieczne i szybkie wystawianie faktur, ich przechowywanie i zarządzanie magazynem. 

 

 

Dodaj komentarz do artykułu Efaktura jak to działa
Skomentuj